Monday 4 April 2011

Suriati Abdullah cuba menggugut Taib Mahmud.

Suriati Abdullah yang berusia 50 tahun pemilik kedai barang runcit hanya bertanding atas desakan suami dan mendaat tentangan daripada kaum keluarganya sendiri.

Sudah menjadi kebiasaan kepada kurusi Mukah, Balingan dan beberapa kerusi lain yang berhampiran, setiap kali  pilihanraya negeri akan muncul muka-muka baru untuk bertanding . Kebiasaannya mereka akan memberi borang dan cuba mencari publisiti murahan sebelum hari penamaan calon.

Perbuatan mereka hanyanya untuk minta dibeli oleh parti lain. Biasanya mereka akan menawarkan harga untuk membolehkan mereka menarik diri dari menentang calon lain.

Perkara seperti ini sering berlaku dalam tahun 70an, tetapi sejak 80an calon yang bertanding tidak lagi akan melayan kehendak mereka kerana jika dilayan ia menyebabkan kawasan yang sepatutnya ada pemilihan menjadi sunyi dan sepi tanpa sebarang suasana kemeriahan pilihanraya.

Fenomena ini berbeza daripada semenanjung, ianya kerana mempunyai 2 kerusi Dun dan Parlimen berjalan serentak. Di Sarawak hanya kerusi Parlimen sahaja yang dijalankan serentak dengan semenanjung.

Kami yakin selepas ini Suriati pasti akan menghubungi Taib Mahmud untuk meminta ganjaran agar dia menarik diri.

Tahun 2006 juga berlaku fenomena seperti ini, pengundi Balingian tertanya-tanya siapakah calon yang menentang idola mereka. " da pernah peden jawai yen" yang bermaksud " tak pernah tengok pun muka dia sebelum ini".

Oleh kerana ugutan mereka tak pernah dilayan maka mereka kalah teruk dan hilang wang pertaruhan. Suriati bakal bungkus dan bakal tutup kedai selepas pilihanraya dan sudah tentu akan bekerja di kilang papan atau kilang memproses arang batu yang terdapat di Mateding, tidak jauh dari Balingian untuk meneruskan kehidupan keluarganya.

 "Sai a likow itau ?"



Sundry shop owner Suriati Abdullah, 50, may be small in size but she has a very big mission and ambition.

Although named as Parti Keadilan Rakyat's (PKR) candidate for the Balingian seat, she is not jittery about taking on the biggest name in Sarawak politics.

"I am confident of toppling Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud, who is the state Barisan Nasional chief.

"I have issues that will be effective and people are behind me," she claimed when met by reporters after receiving her letter of authorisation as PKR' candidate for the seat in the coming state polls from PKR advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim, here Monday.

Suriati said her family members had objected to her candidacy but her husband stood by her decision.

She aslo claimed that support for PKR was very encouraging on the ground among the Melanaus, Chinese and Ibans.

Suriati, who is a form five school leaver, said she would capitalise on issues ranging from land, land titles and the absence of good infrastucture and public amenities in her campaign.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment