Saturday 2 April 2011

Kisah Anwar dimalukan di Tupong, Sarawak!


Oleh: Biak Kacak!

Belum pun tiba hari penamaan calon, Anwar Ibrahim sudah turun berkempen di Sarawak. Terbaru di Sarawak, menyaksikan kawasan Tupong menjadi destinasi pilihan Anwar untuk berceramah politik. Nampaknya Anwar tidak menghiraukan undang-undang pilihanraya lagi kali ini.

Menurut laporan beberapa rakan di Sarawak, penulis dimaklumkan dengan kehadiran Anwar Ibrahim di kawasan Tupong, Sarawak. Hadirnya telah diatur oleh pemimpin PKR tempatan yang berkemungkinan sudah menerima bayaran lumayan dari “agen Yahudi” itu.

Sudah diberitahu sebelum ini bahawa PKR tidak mendapat sambutan di negeri Bumi Kenyalang itu. Namun Anwar tetap berdegil, mahu mencuba nasibnya juga. Mungkin dikepala Anwar, “batu besar ada duduk”, dia tak boleh dengar nasihat orang.

Hasilnya, dilaporkan hanya sekitar 50 orang saja yang hadir pada sesi ceramah politiknya di situ. Itu pun setelah dicampur dengan ‘dayang-dayang’ pengiringnya, beberapa anggota polis yang memantau suasana ceramah, dan beberapa pemerhati Barisan Nasional yang menyeludup masuk ke kawasan “musuh”.

Selebihnya, hanyalah keluarga dan saudara mara tuan rumah tempat Anwar menyampaikan ceramahnya. Itupun ‘ceramah’nya hanya memakan masa selama 15 minit. Ceramah apa 15 minit? Itu boleh dikategorikan sebagai ceramah, kah? Atau itu hanya celoteh temberang ringkas dari sekutu US?

Sungguh memalukan. Itu saja yang dapat penulis komen tentang ceramahnya di Tupong. Anwar akan menjelajah Sarawak untuk menyampaikan misi penjajahannya di Sarawak. Entahlah, mungkin Anwar akan lebih teruk lagi dimalukan di tempat-tempat lain.
Jumlah kehadiran yang menyambut Anwar di Sarawak adalah tidaklah berbeza sangat jika dibandingkan dengan siri ceramahnya di Semenanjung.

Tempohari, Anwar nyaris dibaling dengan selipar ketika berkempan pada Pilihanraya Kecil Merlimau dan Kerdau. Mujurlah ada orang sempat menyabarkan seorang pakcik itu, jika tidak, sudah tentu malu besar Anwar dibuatnya.

Di dalam pengamatan penulis, Anwar dan PKR tidak dapat menerima kenyataan bahawa PKR tidak mendapat sambutan di kalangan rakyat Sarawak. Anwar fikir dia boleh temberangkan rakyat Sarawak sebagaimana PKR temberangkan penganut PAS dan DAP di Semenanjung. Namun jangkaan penipu besar ini meleset sama sekali. Rakyat Sarawak tahu siapa Anwar dan tidak mengalu-alukan kedatangannya.

Selama ini Anwar bercakap tentang keadilan, dan di dalam ceramahnya di Sarawak juga dia turut berceramah tentang keadilan. Namun, tindakannya tidak menunjukkan dia adil sama sekali. Apakah dengan mula berkempen dan mengenepikan undang-undang Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) boleh dianggap adil?

Anwar kata, dia bencikan orang yang melanggar undang-undang kerana undang-undang itu penegak keadilan negara. Namun, dengan berkempen lebih awal dari tempoh yang dibenarkan jelas menunjukkan dia melanggar undang-undang. Itukah rupa sebenar seorang yang menyeru kepada keadilan dan taat pada undang-undang? Undang-undang sekecil itu pun tidak dapat dipatuhi? Apatah lagi undang-undang yang besar-besar?

Ternyata, Anwar hanya petah berbicara dan berpidato, tapi “cakapnya tak serupa bikin”. Jika SPR atau pihak berkuasa menahannya dari melanggar undang-undang, maka dituduhnya agensi kerajaan itu sebagai “anjing belaan BN”. Lihatlah betapa buruknya perangai Anwar, penegak undang-undang digelarnya sebagai “anjing”? Sedangkan dia lebih layak digelar “anjing bajingan barat”!

Mahukah rakyat Sarawak mempunyai seorang pemimpin seperti Anwar? Mahukah rakyat Sarawak melihat negeri Bumi Kenyalang itu dirosakkan oleh Anwar dan konco-konconya? Dan apakah rakyat Sarawak sanggup mengotorkan minda hanya disebabkan Anwar? Terjemahkannya pada undi anda.

1 comment:

  1. Yang pasti kami rakyat Sarawak terutama penduduk rumah panjang dan kawasan pendalaman ,tidak berminat dengan Party Politik yang di import dari Melaya,dan juga budaya Party Party pembangkang Melaya yang agrisef dan tidak seharmoni budaya kita di Sarawak di mana orang Melayu menghormati orang iban, dan orang iban menghormati orang melanau,pendek kata perkara ini tidak ada dalam agenda party party pembangkang.yang di bawa dari melaya ialah racun dan bibet bibet permusuhan sesama kaum.

    ReplyDelete